Problémy turbodmychadel na motorech PSA 1.6

Problémy s motory 1.6HDi / TDCi nejsou pouhý mýtus - prosíme číst před montáží!

 

Pohonná jednotka 1.6HDi/TDCi/DI koncernu PSA je velice rozšířena napříč celým automobilovým průmyslem. Objevuje se u vozů Citroën, Ford, Mazda, MINI, Peugeot a Volvo ve výkonnostních řadách 55, 66, 68, 74, 80 a 81KW. Tyto motory jsou osazovány turbodmychadly výrobce Garrett 753420 a nebo Mitsubishi 49173-0750x.

 

Problémy tohoto motoru a turbodmychadel na něm provozovaných spočívají především v používání olejů typu "longlife", které jsou zde nadměrně teplotně namáhány, v jejich dlouhých výměnných intervalech a hlavně ve způsobu připojení výstupu tlakového oleje pro mazání dmychadla. Olej určený pro mazání dmychadla zcela záměrně neprochází přes olejový filtr, ale pouze přes nerezové sítko umístěné v průtokovém šroubu se světlostí pár mm2. Tímto je turbodmychadlo již na novém motoru předurčeno k životnosti většinou do 200.000Km a to bez rozdílu jedná-li se o Garrett nebo Mitsubishi. U těchto motorů je nevyhnutelně nutné vždy před výměnou dmychadla zcela dodržet předepsaný technologický postup jak výrobců turbodmychadel, tak výrobce motoru.

 

1, výplach motoru - ZDE pro turbodmychadla Garrett nebo ZDE pro turbodmychadla Mitsubishi

2, následně demontovat olejovou vanu, zkontrolovat množství usazenin

3, vyměnit sací koš olejového čerpadla, v případě potřeby i čerpadlo

4, vyměnit vedení oleje, včetně průtokových šroubů a tedy i sítka.

5, ověřit správnou funkci mazání

 

Bohužel se velice často setkáváme s reklamacemi těchto dmychadel, které nemůžeme žádným způsobem ovlivnit a tak jako naše snaha předejít těmto problémům vznikl tento dokument. Typický příklad nesprávné montáže je, když nám zákazník turbo vrátí po pár dnech se slovy "udělali jsme všechno" a turbo má buď velkou vůli, nebo prasklou hřídel. A to i v případě, že se jedná o velké autoservisy, nezřídka značkové. Bohužel my okamžitě po rozebrání zjistíme, že neudělali vše a že se jedná o obvyklý problém. Rozhodně není v našem zájmu poškozovat zákazníka a vždy nabízíme možnost nové opravy dmychadla se slevou 50%, ale to není ideální řešení ani pro jednu stranu a prostě není možné uznat reklamaci, kde jsou zcela jasné příčiny poškození nedodržením technologického postupu. Někteří jsou přesvědčeni, že této problematice nerozumíme a nedokážeme posoudit objektivní příčinu, ale prosím mějte na paměti, že každý řemeslník práci, kterou dělá opakovaně, prostě rozumí a tak jako zedník pozná správnou maltu, tak my rozebíráme každý den spoustu dmychadel, která jsou různě poškozena a pokud jde o dmychadla pro tyto motory, tak jsou jejich poškození zcela typická. Počínaje vyhřátou nebo vydřenou hřídelí, často i prasklou, tak zanesenou kompresorovou skříní vrstvou nečistot, která se vytváří tepelnou námahou oleje, který nemá dostatečný průtok. Jsou to opravdu zbytečné nepříjemnosti a my chceme dělat maximum pro oboustrannou spokojenost. Proto prosíme, tento problém nepodceňujte!

 

Zcela běžné řešení tohoto problému některými mechaniky je, že sítko vyndají. Tím samozřejmě odstraní překážku a do turba se dostává dostatek oleje, ale je potřeba si uvědomit, že se jedná o olej, který neprošel filtrem, a tedy obsahuje veškeré nečistoty nasáté ze dna olejové vany. Takové dmychadlo se k nám vrátí o něco později, hřídel není fialová, ale vydřená. Opět se jedná o typický problém, se kterým se setkáváme často.

 

Další velice důležitý fakt je, že mnoho mechaniků nedokáže správně změřit tlak mazání. Obvyklá praxe je, že připojí manometr na místo turba a spustí motor. Samozřejmě i přes ucpané sítko tlak naměří, protože manometr nemá žádný průtok, ale po připojení dmychadla tlak klesá k nule, protože dmychadlo má odběr, proto je potřeba tlak měřit před turbem, ale při připojeném mazání na dmychadlo, tzn. za pomoci přípravku. Pokud v takovém případě, se sítkem, na ohřátém motoru ve volnoběhu a při připojeném mazání na dmychadlo je těsně před dmychadlem správný mazací tlak, nemůže nikdy dojít ke zmiňovanému problému. Další efektivní způsob je změřit průtok za dmychadlem v obdobných podmínkách. Závěrem přidávám pár fotografií pro ilustraci.

 

Za celý tým Janoušek Motorsport s.r.o. - Jaroslav Janoušek v.r.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení